lördag 19 mars 2011

Bildsamtalet och döden!



Det blev svårt att hinna med... När jag har så få grupper att undervisa och jag så gärna ville testa bildsamtal med flera så blev det en kamp mot tiden. Här finns i alla fall min lite långa och pratiga text som länk nedan. Jag ska försöka illustrera den så att den förhoppningsvis blir lite roligare tills på måndag. Just nu lutar det åt en Powerpoint!!! Hur fräscht känns det när vi snart gått denna kurs ett helt läsår?
 Får se om jag drabbas av en Lidnersknäpp och blir väldigt kreativ imorgon!

7 kommentarer:

  1. Hej Martina!
    Tänk att det kan vara så att det abstrakta till slut är det som blir tydligast! vad kul att eleverna gick igång så. Det hänger ju endel på hur man presenterar uppgiften. Du måste ha gjort ett bra jobb! Intressant det du skriver om genrerpedagogik. Det vill jag gärna höra mer om. Jag har en Ivikgrupp nu och språk och bild känns viktigare än någonsin. Det är fin det du skriver om "sönderplockandet och ihopsättandet som skapar en djupare förståelse." Analysen som ger oss förståelse. Som ett härligt timslångt samtal med en bästis i telefon. Undrar vad analys betyder rent etymologiskt egentligen..
    Ska bli kul att se resultatet av din eventuella Lidnerska knäpp i morgon!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Bra ide med "veckan bild". Den uppgiften skall jag också testa. Upplever samma som du att det är svårt att få igång eleverna. Det är nog bra att ha en viss tid kontinuerlig som man lägger på bildsamtal som ex "veckans bild". Skulle man kunna dela ut den uppgiften till eleverna att de någon gång själv visade/valde veckans bild?

    SvaraRadera
  3. Hej
    Har varit ute och tittat på din webbsida. Här kommer några synpunkter på vägen;

    Anslag på hemsidan är bra – smart att kunna komma direkt från texten via länk ner till elevarbeten. Jag gillar den öppna navigeringen där du inte kategoriserar in uppgifter efter kurser, nivåer eller årskurser. Det som kan bli svårt med den typen av navigering är hur progressionen synliggörs. Detta kan man lösa genom exp. skulptur 1och 2 osv.

    Rent grafiskt/layoutmässigt gillar jag exp. ”skulptursidan”

    Jag kan däremot tycka att Brännkyrkas logga tar allt för stor plats på varje undersida.

    Bra uppdelad länksida.

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera
  4. Hej Martina.
    Tack för spännande och givande text!
    Har läst några stycken av er nu och blir så inspirerad!
    Kram/ Sonja

    SvaraRadera
  5. Intressant läsning! Jag måste nu också prova på något liknande med mina elever. Tack för en bra föreläsning igår! Du verkar vara en fantastiskt engagerande lärare som också visade intresse och gav feedback för andras redovisningar igår!

    SvaraRadera